autor: Pavla Šoltésová
S rosickou školou jsem propojená prakticky celoživotně. Samozřejmě jsem ji navštěvovala jako žákyně. Po vystudování jsem nastoupila jako vychovatelka školní družiny, poté jsem zde začala působit jako učitelka prvního stupně. Nabírala jsem zkušenosti a formovala se profesně. Prošla jsme si také zkušeností matky, která má ve škole děti. V letošním školním roce poprvé vystupuji jako zástupkyně ředitele pro inovaci a komunikaci. Mým úkolem bude kromě metodické podpory výukového procesu podílet se také na vytvoření „komunitní školy“, která bude otevřeným centrem obce a komunity pro smysluplné a efektivní zapojení rodičů a veřejnosti do života školy. Také jako zastupitelka jsem se vždy zasazovala o rozvoj školy a na zasedáních vnášela světlo do problematiky školství.
Vyřešení prostorových podmínek školy nyní považujeme za jednu z priorit sdružení Rosice našima očima. Parafrázujíc Danielu Kolářovou ve filmu Kulový blesk mohu opravdu prohlásit, že škola se dusí, nemůže dýchat. Kmenové třídy okupují odborné učebny, družina zase kmenové třídy, učitelé se tísní v přeplněných kabinetech, nemůžeme žáky dělit na menší výukové skupiny, jednáme s rodiči na chodbě.
Aby se žáci optimálně rozvíjeli a vyučování bylo kvalitní, je nutný osobní i odborný prostor. Žáci se potřebují cítit bezpečně a komfortně. Zaměstnanci také. Proto vznikla potřeba detašovaného pracoviště Na Vyhlídce.
V první etapě, plánované na září 2023, bude připraveno 10 tříd. Chceme moderní pracoviště s flexibilně přizpůsobitelným prostorem a nadčasovým vybavením. Součástí budovy budou odborné učebny (jazyková, počítačová, přírodovědná a polytechnická) a tělocvična. Zázemí zde naleznou také vyučující.
Hlavní výhody nově vzniklého pracoviště souzní s novými trendy ve vzdělávání:
- vhodné prostory pro kooperativní učení i pro samostatné učení
- inspirativní prostředí stimulující kreativitu
- možnost žáků se volně pohybovat
- všudypřítomné digitální technologie pro smysluplné využití
- světlé a jasné barvy
- pocit pohody (tzv. wellbeing)
Na začátku příštího školního roku (2023/2024) bude detašované pracoviště Na Vyhlídce připraveno přivítat žáky 2. období I. stupně (tedy 4. a 5 třídy). Z několika důvodů již nepočítáme s umístěním prvních tříd, jako tomu bylo v předchozích variantách řešení problémů kapacity ZŠ. Hlavním důvodem je, že spádovost by nefungovala: budeme mít dvě budovy školy na jedné polovině Rosic. Dále si myslíme, že žáci 4. a 5. ročníků už mají dostatečně vysoký věk na to, aby byli schopni bezpečně docházet sami i ze vzdálenějších lokalit. Rovněž tímto zajistíme pokračování spolupráce vyučujících druhého období – tzv. metodické sdružení bude pohromadě, což podpoří kvalitu vzdělávání. Menší pracoviště vytváří prostor pro otevřené partnerství mezi žáky a učiteli a pro nastavení bezpečného klimatu školy pro všechny účastníky výuky – žáky, učitele i rodiče.
Pro dokončení celého projektu je nutná úzká spolupráce školy a vedení města, jako osoba znalá obou prostředí mohu přispět k jeho realizaci.
Blog Rosice Našima Očima
Ustavující zasedání zastupitelstva
Ustavující zasedání nového zastupitelstva, které vzešlo z letošních voleb proběhne ve čtvrtek 20. října 2022 od 18 hodin v sále Zámeckého kulturního centra. V novém sedmnáctičlenném rosickém zastupitelstvu zasedne 7 zástupců sdružení Rosice našima očima. Na [...]
Budoucnost Rosické ZŠ?
autor: Pavla Šoltésová S rosickou školou jsem propojená prakticky celoživotně. Samozřejmě jsem ji navštěvovala jako žákyně. Po vystudování jsem nastoupila jako vychovatelka školní družiny, poté jsem zde začala působit jako učitelka prvního stupně. Nabírala [...]
A co takhle rosické nábřeží?
autor: Stanislav Mikeš Pro Rosice, město kdysi obklopené rybníky a panství, které vlastnili Hechtové, hrála voda velmi důležitou roli. Byl to zdroj obživy a síly pro mlýn na Pendrově, který donedávna připomínala vila Josefy [...]